မြန်မာနိုင်ငံတွင် အကောင်အထည်ဖော် ဆောင်ရွက်လျက်ရှိသော စီးပွားရေးမူဝါဒများ
၁။ နိုင်ငံတော်စီမံအုပ်ချုပ်ရေးကောင်စီအနေဖြင့် နိုင်ငံတော်၏ စီးပွားရေးဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ရေးအတွက် အမျိုးသားရေးရည်မှန်းချက်(၂)ရပ်ဖြစ်သည့် “တိုင်းပြည်သာယာဝပြောရေးနှင့် စားရေရိက္ခာဖူလုံရေး” တို့ကို နိုင်ငံတော်၏ မျှော်မှန်းချက်များအဖြစ် ချမှတ်ဆောင်ရွက်လျက်ရှိပါသည်။ အဆိုပါမျှော်မှန်းချက်များကို အောင်မြင်စွာ ဖြည့်ဆည်းရာတွင် အောက်ဖော်ပြပါ စီးပွားရေးဦးတည်ချက်(၃)ရပ် ချမှတ်ကာ အကောင်အထည်ဖော် ဆောင်ရွက်လျက်ရှိပါသည်-
(က) တိုင်းပြည်သာယာဝပြောရေးနှင့် စားရေရိက္ခာဖူလုံရေးတို့အတွက် တိုင်းရင်းသားပြည်သူတစ်ရပ်လုံးနှင့် အကျုံးဝင်သော စိုက်ပျိုးရေးနှင့်မွေးမြူရေးကို ခေတ်မီနည်းစနစ်များဖြင့် တိုးတက်အောင်ဆောင်ရွက်ပြီး အခြားစီးပွားရေးကဏ္ဍများကိုလည်း ဘက်စုံဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်အောင် တည်ဆောက်ရေး၊
(ခ) တိုးတက်ကောင်းမွန်လာသည့် စီးပွားရေးမောင်းနှင်အားကို မဏ္ဍိုင်ပြု၍ MSME စက်မှုလုပ်ငန်းများကို အားပေးဆောင်ရွက်ကာ ပို့ကုန်ကဏ္ဍမြှင့်တင်ရေး၊
(ဂ) ပြည်တွင်းစားသုံးဆီဖူလုံရေးအတွက် ဆီထွက်သီးနှံ စိုက်ပျိုးမှုကိုအားပေးမြှင့်တင်ပြီး ပန်းတိုင်ရည်မှန်းချက်အတိုင်း ထွက်ရှိအောင်ဆောင်ရွက်၍ နိုင်ငံအတွင်း ဖူလုံမှုမှသည် ပြည်ပသို့တင်ပို့နိုင်သည်အထိ ကြိုးပမ်းဆောင်ရွက်ရေး။
၂။ ထိုကဲ့သို့ နိုင်ငံတော်၏ စီးပွားရေးဦးတည်ချက်များနှင့်အညီ စိုက်ပျိုးရေးနှင့် မွေးမြူရေးကဏ္ဍ ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ရေးကို အရှိန်အဟုန်မြှင့် ဆောင်ရွက်နိုင်ရန်အတွက် နိုင်ငံတော်စီမံအုပ်ချုပ်ရေးကောင်စီသည် ၂၀၂၄ ခုနှစ်၊ ဒီဇင်ဘာလ ၁၈ ရက်နေ့၌ အမိန့်အမှတ် (၅၆ /၂၀၂၄) ဖြင့် စိုက်ပျိုးရေးနှင့် မွေးမြူရေးဖွံ့ဖြိုးရေးကော်မရှင်ကို ဖွဲ့စည်းခဲ့ပါသည်။
၃။ စိုက်ပျိုးရေးနှင့် မွေးမြူရေးဖွံ့ဖြိုးရေးကော်မရှင်အား စိုက်ပျိုးရေး၊ မွေးမြူရေးလုပ်ငန်းများနှင့် ထုတ်ကုန်များကို ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်အောင် ဆောင်ရွက်ရန်၊ စားရေရိက္ခာဖူလုံရေးနှင့် ကျေးလက်နေပြည်သူများ၏ လူမှုစီးပွားဘဝတိုးတက်စေရန်၊ စိုက်ပျိုးမွေးမြူရေးထုတ်ကုန်များဖြင့် ပြည်တွင်းဖူလုံပြီး ပိုလျှံသည်များကို ပြည်ပသို့တင်ပို့နိုင်ရေးနှင့် ဈေးကွက်ဝေစုရရှိရေးကို ဖော်ဆောင်ရန်၊ သဘာဝပတ်ဝန်းကျင်ကို ထိခိုက်မှုမရှိစေသော ရေရှည်တည်တံ့သည့် စိုက်ပျိုးမွေးမြူရေးစနစ်များကို ဖော်ဆောင်ရန်၊ လယ်ယာကဏ္ဍနှင့် ဆက်စပ်လုပ်ငန်းများတွင် ပြည်တွင်း၊ ပြည်ပရင်းနှီးမြှုပ်နှံမှုများမြှင့်တင်နိုင်ရန် ရည်ရွယ်ချက်များဖြင့် ဖွဲ့စည်းခဲ့ခြင်းဖြစ်ပြီး ကော်မရှင်အနေဖြင့် လိုအပ်သည့်မူဝါဒများချမှတ်၍ လယ်ယာစီးပွား (Agri-business) ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ရေးအတွက် ရင်းနှီးမြှုပ်နှံမှုနှင့်စီးပွားရေးဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်အောင် အဘက်ဘက်မှ ကြိုးစားဆောင်ရွက်လျက်ရှိပါသည်။
၄။ ထို့အပြင် နိုင်ငံတော်၏ စက်မှုကဏ္ဍဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ရေးဆောင်ရွက်ရာတွင် စက်မှုဇုန်များ၊ ပုဂ္ဂလိကစက်မှုလုပ်ငန်းများ၊ အသေးစား၊ အငယ်စားနှင့် အလတ်စား စီးပွားရေးလုပ်ငန်းများ ရေရှည်တည်တံ့သော ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်မှုရရှိစေရန်အတွက် နိုင်ငံတော်စီမံအုပ်ချုပ်ရေးကောင်စီသည် ၂၀၂၄ခုနှစ်၊ ဒီဇင်ဘာလ ၁၈ ရက်နေ့၌ အမိန့်အမှတ် (၅၄/ ၂၀၂၄) ဖြင့် စက်မှုဖွံ့ဖြိုးရေးကော်မရှင်ကို ဖွဲ့စည်းခဲ့ပြီး စက်မှုကဏ္ဍဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ရေးကို အရှိန်အဟုန်မြှင့် ဆောင်ရွက်လျက်ရှိပါသည်။ ကော်မရှင်အနေဖြင့် နိုင်ငံတော်မှ ဆက်လက်ဆောင်ရွက်သင့်သည့် နိုင်ငံပိုင်စက်ရုံ၊ အလုပ်ရုံများ အောင်မြင်မှုရရှိစေရန်နှင့် နိုင်ငံပိုင်စက်ရုံ၊ အလုပ်ရုံများကို ပုဂ္ဂလိကပူးပေါင်း ဆောင်ရွက်မှုအား တိုးမြှင့်ဆောင်ရွက်နိုင်ရေးအတွက် လိုအပ်သည့် မူဝါဒများ ချမှတ်ဆောင်ရွက်သွားမည့်အပြင် စက်မှုကဏ္ဍဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ရေးအတွက် နိုင်ငံတကာ အဖွဲ့အစည်းများနှင့် ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်သွားမည်ဖြစ်ပါသည်။
၅။ နိုင်ငံတော်စီမံအုပ်ချုပ်ရေးကောင်စီအနေဖြင့် ပြည်သူတို့၏ နေ့စဉ်လူနေမှုဘဝတိုးတက် မြင့်မားရေး၊ မိတ်ဖက်နိုင်ငံများမှ နိုင်ငံခြားရင်းနှီးမြှုပ်နှံမှု (FDI) များ ပိုမိုဝင်ရောက်လာစေရေးနှင့် ပြည်တွင်းစီးပွားရေးလုပ်ငန်းများ လုပ်သာကိုင်သာရှိစေရေးအတွက် အရေးကြီးသည့် အခြေခံ အဆောက်အအုံ (Infrastructure) များဖြစ်သော လျှပ်စစ်နှင့်စွမ်းအင်ကဏ္ဍ နှစ်ရပ်လုံး ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ရေးကို ဦးစားပေးဆောင်ရွက်နိုင်ရန် ရည်ရွယ်၍ နိုင်ငံတော်စီမံအုပ်ချုပ်ရေး ကောင်စီသည် ၂၀၂၄ ခုနှစ်၊ ဒီဇင်ဘာလ ၁၈ ရက်နေ့၌ အမိန့်အမှတ်(၅၅/ ၂၀၂၄) ဖြင့် လျှပ်စစ်နှင့်စွမ်းအင်ဖွံ့ဖြိုးရေးကော်မရှင်ကို ဖွဲ့စည်းခဲ့ပြီး ကော်မရှင်အနေဖြင့် ပညာရှင်များ၏ တတ်သိကျွမ်းကျင်မှုများဖြင့် ခေတ်စနစ်နှင့်လျော်ညီသော ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ရေးလမ်းကြောင်း (Development Trends) ရရှိနိုင်ရေးနှင့် လတ်တလော အောင်မြင်စွာဖြေရှင်းနိုင်မည့် ဦးစားပေးဆောင်ရွက်သင့်သည့်လုပ်ငန်းများ ဖော်ထုတ်နိုင်ရေးအတွက် လိုအပ်သည့် မူဝါဒများ ချမှတ် ဆောင်ရွက်သွားမည် ဖြစ်ပါသည်။
၆။ နိုင်ငံတော်စီမံအုပ်ချုပ်ရေးကောင်စီသည် နိုင်ငံ့စီးပွားကိုမြှင့်တင်နိုင်ရေးအတွက် နိုင်ငံတော်၏ ဒုတိယမြောက် စီးပွားရေးဦးတည်ချက်ဖြစ်သည့် MSME လုပ်ငန်းများကို ပိုမို ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်လာစေရန်နှင့် ရေရှည်အာမခံချက်ရှိလာစေရန် အားပေးကူညီ ဆောင်ရွက်လျက်ရှိပါသည်။ MSME လုပ်ငန်းဆိုသည်မှာ စိုက်ပျိုးမွေးမြူရေးနှင့် ကုန်ထုတ်လုပ်မှုမှစ၍ ထုတ်လုပ်မှုကွင်းဆက်တစ်လျှောက် ပါဝင်နေသော စီးပွားရေးလုပ်ငန်းများဖြစ်ပြီး အဓိက အရေးပါသည့် အခြေခံလုပ်ငန်းများဖြစ်သည့် MSME လုပ်ငန်းများကို အားပေးမြှင့်တင်ခြင်းဖြင့် နိုင်ငံ့စီးပွားကို ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်လာစေပြီး နိုင်ငံသားများအတွက် အလုပ်အကိုင် အခွင့်အလမ်းကို မြှင့်တင်ပေးနိုင်မည်ဖြစ်ပါသည်။ ထို့အပြင် MSME လုပ်ငန်းများအနေဖြင့် ပြည်တွင်းထွက်ကုန် ကြမ်းများကို အခြေခံသည့်ထုတ်ကုန်ပစ္စည်းများကို နိုင်ငံအတွင်း စားရေရိက္ခာဖူလုံမှုအတွက် အဓိကထားထုတ်လုပ်သွားရန်ဖြစ်ပြီး ထိုမှတစ်ဆင့် တန်ဖိုးမြှင့်ထုတ်ကုန်များကို ထုတ်လုပ်၍ ပြည်ပသို့ တင်ပို့ရောင်းချနိုင်သည်အထိ ဆောင်ရွက်သွားမည်ဖြစ်ပါသည်။
၇။ MSME များကို အားပေးမြှင့်တင်ရာ၌ အဓိကကျသည့် ငွေပင်ငွေရင်း ရရှိစေရေးအတွက်လည်း MSME ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ရေး ရန်ပုံငွေထူထောင်ထားပြီး အမှန်တကယ်လိုအပ်သည့် လုပ်ငန်းရှင်များအား သတ်မှတ်ချက်များနှင့်အညီ ချေးငွေများပံ့ပိုး ဆောင်ရွက်ပေးလျက်ရှိပါသည်။ မြန်မာ့စီးပွားရေးဘဏ်ကလည်း MSMEs လုပ်ငန်းများအား ဘဏ္ဍာငွေ ပံ့ပိုးကူညီနိုင်ရန်အတွက် ဂျပန်နိုင်ငံအပြည်ပြည်ဆိုင်ရာပူးပေါင်းဆောင်ရွက်ရေးအေဂျင်စီ (JICA) ၏ တရားဝင်ဖွံ့ဖြိုးမှု အကူအညီ (ODA) ချေးငွေရယူ၍ JICA (ODA) SME နှစ်ဆင့်ချေးငွေစီမံကိန်း Two-Ste Loan (PMU) အစီအစဉ်ဖြင့် ချေးငွေများ ထုတ်ချေးပေးလျက်ရှိပါသည်။ ထို့အပြင် ကိုဗစ်-၁၉ကြောင့် ဖြစ်ပေါ်လာနိုင်သည့် စီးပွားရေး သက်ရောက်မှုများအပေါ် ကုစားရေးလုပ်ငန်းကော်မတီမှ ကိုဗစ်-၁၉ ကပ်ရောဂါကြောင့် ထိခိုက်မှုရှိခဲ့သော MSME လုပ်ငန်းများကို အတိုးနှုန်းသက်သာစွာဖြင့် ချေးငွေများထုတ်ချေးပေးလျက်ရှိပါသည်။
၈။ ထို့အပြင် နိုင်ငံတော်စီမံအုပ်ချုပ်ရေးကောင်စီအနေဖြင့် နိုင်ငံ့စီးပွားဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ရေး အတွက် ပြောင်းလဲလာသည့် စီးပွားရေးပုံစံများနှင့်အညီ ထိရောက်သောကုန်သွယ်မှုမူဝါဒ (၆)ရပ်နှင့် ကုန်သွယ်ရေးအခြေခံမူ (၃)ရပ်တို့ကိုချမှတ်၍ မျှတသည့်ကုန်သွယ်မှု၊ မှန်ကန်သည့် ကုန်သွယ်မှုဖြစ်ပေါ်စေရေးနှင့် ကုန်သွယ်မှုလုပ်ငန်းများ လျင်မြန်ချောမွေ့စေရေးအတွက် ဘက်စုံကြိုးပမ်း ဆောင်ရွက်လျက်ရှိပါသည်။ ထိုကဲ့သို့ ဆောင်ရွက်ရာတွင် လယ်ယာစိုက်ပျိုး မွေးမြူရေးနှင့် အသေးစား၊ အလတ်စား စက်မှုလုပ်ငန်းများမှ ထုတ်ကုန်များ ပြည်တွင်း/ ပြည်ပသို့ တိုးချဲ့တင်ပို့နိုင်ရေးအတွက် ကုန်သွယ်မှုဆိုင်ရာ ပံ့ပိုးမှုများရရှိရေး၊ အမျိုးသားပို့ကုန် မဟာ ဗျူဟာနှင့်အညီ ပို့ကုန်တန်ဖိုးကွင်းဆက် ခိုင်မာ အားကောင်းစေရေးနှင့် စံချိန်စံညွှန်း ပြည့်မီ၍ ဈေးကွက်ယှဉ်ပြိုင်နိုင်စွမ်းရှိသော တန်ဖိုးမြှင့် ထုတ်ကုန်များတိုးမြှင့်တင်ပို့နိုင်ရေး၊ ခိုင်မာသည့် ဈေးကွက်ဝေစုနှင့် ဈေးကွက်သစ်များရရှိရေးတို့ကို အလေးထား ဆောင်ရွက်လျက်ရှိပါသည်။ ထိုသို့ ပြည်တွင်းထုတ်ကုန်များနှင့် ပြည်ပပို့ကုန်များကို တန်ဖိုးမြှင့် ထုတ်လုပ်နိုင်ပါက ပြည်ပသွင်းကုန် ပစ္စည်းများကို မှီခိုနေရခြင်းမှ ကင်းလွတ်နိုင်မည်ဖြစ်ပြီး ပြည်တွင်းစားရေရိက္ခာဖူလုံနိုင်မည့်အပြင် ဈေးကွက်မတည်ငြိမ်မှုကိုလည်း ထိန်းကျောင်းနိုင်ရုံမျှမက ပို့ကုန်ရငွေ တိုးတက်ရရှိလာမည် ဖြစ်ပါသည်။
၉။ နိုင်ငံတော်စီမံအုပ်ချုပ်ရေးကောင်စီအနေဖြင့် နိုင်ငံတော်၏ ဘဏ္ဍာရေးအခြေအနေကို တောင့်တင်းခိုင်မာစေပြီး ပြည်သူ့ဘဏ္ဍာရေး စီမံခန့်ခွဲမှုစနစ်ကို ပီပြင်စွာကျင့်သုံးဆောင်ရွက်နိုင်ရန်အတွက် ခေတ်စနစ်နှင့်လျော်ညီသည့် ဘဏ္ဍာရေးမူဝါဒများ ချမှတ်ဆောင်ရွက်လျက်ရှိပြီး နိုင်ငံတော်၏ ရငွေအတွက် အဓိကအကျဆုံးဖြစ်သော အခွန်အကောက်များ စနစ်တကျကောက်ခံ က်ခံခြင်း၊ အခွန်နှုန်းထားတိုးမြှင့်ခြင်းမဟုတ်ဘဲ Tax Base ချဲ့ထွင်ခြင်းဖြင့် ရငွေများကို တိုးမြှင့်ရရှိအောင် ဆောင်ရွက်ခြင်းနှင့် ဘတ်ဂျက်လိုငွေနှင့် ဂျီဒီပီအချိုးကို သတ်မှတ်ဘောင်အတွင်းထားရှိကာ အခြားအသုံးစရိတ်များကို လျှော့ချသုံးစွဲခြင်းများကို ဦးစားပေး ဆောင်ရွက်လျက်ရှိပါသည်။ ထို့အပြင် ဘဏ္ဍာရေးမူဝါဒများသာမက ထိရောက်သည့် အခွန်မူဝါဒများချမှတ်၍ ကောင်းမွန်သော အခွန်ကောက်ခံမှုစနစ်နှင့် ညီညွတ်မျှတသော အရအသုံးငွေကြေးစနစ်တစ်ရပ် ပေါ်ပေါက်လာစေရန် ဆောင်ရွက်ခြင်းဖြင့် ငွေကြေးလည်ပတ်မှုမှန်ကန်စေပြီး ငွေကြေးဖောင်းပွမှု မပေါ်ပေါက်အောင် ထိန်းသိမ်းဆောင်ရွက်လျက်ရှိပါသည်။
၁၀။ ပြည်ပနိုင်ငံများနှင့် အဖွဲ့အစည်းများမှ ပေးအပ်လာသည့် ဘဏ္ဍာရေးအကူအညီများကိုလည်း နိုင်ငံတော်၏ လူမှုစီးပွားဖွံ့ဖြိုးမှုအတွက် လိုအပ်သည့် အခြေခံအဆောက်အအုံတည်ဆောက်ရာတွင် နိုင်ငံတော်မှချမှတ်ထားသော ဖွံ့ဖြိုးမှုဦးစားပေး အစီအစဉ်များအလိုက် ထိရောက်စွာ အသုံးချနိုင်ရေး ဆောင်ရွက်လျက်ရှိပါသည်။ ထို့အပြင် “အားလုံး အကျုံးဝင်သည့် စွမ်းရည်ရှိသော လူ့အဖွဲ့အစည်း (Resilient Economies and Inclusive Societies: Empowering people)” အဖြစ် ရပ်တည်နိုင်ရေးအတွက် အခြေခံအုတ်မြစ်ဖြစ်သော လူသားအရင်းအနှီး (Human Capital) ထူထောင်နိုင်ရန် ပြည်ပမှအတတ်ပညာပိုင်းဆိုင်ရာကျွမ်းကျင်မှု အကူအညီများရယူခြင်းနှင့် ပြည်ပသို့ပညာသင်များစေလွှတ်ခြင်းလုပ်ငန်းများကိုလည်း ဆောင်ရွက်လျက် ရှိပါသည်။
၁၁။ နိုင်ငံတော်စီမံအုပ်ချုပ်ရေးကောင်စီသည် ဈေးကွက်အတွင်း နိုင်ငံခြားငွေလဲလှယ်နှုန်း တည်ငြိမ်စေရန်နှင့် နိုင်ငံခြားငွေအား ထိရောက်စွာအသုံးပြုနိုင်ရေးတို့အတွက်လည်း နိုင်ငံခြား သုံးငွေ ကြီးကြပ်မှုကော်မတီကို ဖွဲ့စည်းဆောင်ရွက်ခဲ့ပြီး နိုင်ငံအတွင်းရှိ ပြည်တွင်း/ ပြည်ပ ရင်းနှီးမြှုပ်နှံမှု လုပ်ငန်းများ၊ ကုန်ထုတ်လုပ်ငန်းများ၊ ပို့ကုန်/သွင်းကုန် လုပ်ငန်းများနှင့် ပညာရေး၊ ကျန်းမာရေးအပါအဝင် ဝန်ဆောင်မှုလုပ်ငန်းများအတွက် နိုင်ငံခြားသုံးငွေ လည်ပတ်မှုဆိုင်ရာ ကိစ္စရပ်များအား ထိန်းကျောင်းဆောင်ရွက်လျက်ရှိပါသည်။
၁၂။ အချုပ်အားဖြင့် နိုင်ငံတော်စီမံအုပ်ချုပ်ရေးကောင်စီအနေဖြင့် ထိရောက်ပြီး လက်တွေ့ကျသည့် စီးပွားရေးဦးတည်ချက်များ၊ ကုန်သွယ်ရေးမူဝါဒများ၊ ဘဏ္ဍာရေးနှင့် ငွေကြေးမူဝါဒများ ချမှတ်ဆောင်ရွက်လျက်ရှိပြီး နိုင်ငံ၏ မေခရိုစီးပွားရေး တည်ငြိမ်စေရေး၊ ဆင်းရဲနွမ်းပါးမှု လျှော့ချနိုင်ရေး၊ ကုန်ထုတ်လုပ်မှုကဏ္ဍတိုးတက်မြင့်မားစေရေးနှင့် အလုပ်အကိုင်အခွင့်အလမ်းများ ဖန်တီးပေးနိုင်ရေးတို့ကို အကောင်အထည်ဖော်ဆောင်ရွက်လျက်ရှိပါကြောင်း တင်ပြအပ်ပါသည်။
ဆွေးနွေးပေးသူ- ဦးသက်တင်လင်း၊ ဒုတိယအမြဲတမ်းအတွင်းဝန်၊ ရင်းနှီးမြှုပ်နှံမှုနှင့် နိုင်ငံခြားစီးပွားဆက်သွယ်ရေးဝန်ကြီးဌာန